قوام السلطنه

احمد قوام ملقب به وزیر حضور و قوام السلطنه پسر میرزا میرزا ابراهیم معتمد السلطنه در سال 1252 شمسی برابر با 1290 قمری متولد شد.در حدود سال 1312 قمری جز پیشخدمت های ناصرالدین شاه شد. هنگامی که دایی قوام، میرزا علی خان امین الدوله به حکومت آذربایجان منصوب شد خواهرزاده اش را همراه خود به آن ایالت برد و ریاست دفترش را به وی داد.

هنگامی که امین الدوله در سال 1315 قمری به وزارت رسید احمد قوام را به صدراعظم معرفی کرده و به این واسطه تبدیل به منشی صدراعظم شد. به همین دلیل به دبیر حضور و بعد هم به وزیر حضور ملقب گشت.در ادامه به دلیل توانمندی ادبی و نوشتاری اش به مقام منشی مخصوص مظفرالدین شاه ارتقاء یافت. در همین مقام بود که پس از پیروزی انقلاب مشروطیت، فرمان مشروطه که از سوی مظفرالدین شاه صادر شد، به خط احمد قوام می باشد. اندک زمانی پس از آن به قوام السلطنه لقب یافت؛ لقبی که تا پایان عمر بر او ماند.

در سال 1327 قمری و پس از فتح تهران به دست مجاهدین هنگامی که سردار اسعد بختیاری به وزارت می رسد احمد قوام را معاون خود می کند به همین ترتیب راه برای وزارت قوام السلطنه باز شد.

قوام السلطنه و کلنل پسیان

قوام السلطنه بین سال های 1297 تا 1299 والی خراسان بود. آن زمان مصادف با یکی از بحرانی ترین ایام خراسان در تاریخ معاصر بود. تداوم قحطی بزرگ همراه با شیوع بیماری های مسری وحشتناک، وقوع انقلاب روسیه و متعاقبا تبعات جنگ های داخلی در آن کشور از طریق ترکستان، ماوراء النهر به سرحدات ایران و شمال خراسان نیز سرایت کرد. پس از کودتای اسفند 1299 و به دستور سیدضیاء الدین نخست وزیر کودتایی، بهه دلیل اینکه دستورات دولت کودتا به ادارات و مردم اهمال کرده بود مورد غضب قرار گرفت و توسط کلنل محمدتقی خان پسیان فرمانده وقت ژاندارمری خراسان،دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شد.

حکومت کودتایی نود و سه روز بیشتر دوام نیاورد و پس از آن از سوی احمدشاه، قوام السلطنه به ریاست وزرائی انتخاب شد. در این زمان است که او با فرمانده ژاندارمری خراسان و عامل دستگیرکننده اش یعنی کلنل پسیان که حتی بعد از ریاست وزرائی قوام نیز با او از در مخالفت بیرون آمده بود، در مقام تسویه حساب بر آمد. به دستور قوام السلطنه و با حمله نیروهای دولتی و محلی به یگان های مستقر در آن ایالت، کلنل شکست خورده و به قتل رسید.

اقدامات قوام السلطنه در دوره اول نخست وزیر اش

قوام کابینه ای ملی و موجه تشکیل داد که سه وزیرش از مخالفان سرسخت استعمار انگلیس و هواخواه انحلال قرارداد ۱۹۱۹ در آن کابینه حضور داشتند. با تدابیر به کار برده شده از سوی قوام، نیروهای بالشویکی مستقر در شمال ایران به شوروی بازگشته و همچنین زمینه های لازم برای گسترش روابط با آمریکا به ویژه در زمینه نفت، فراهم شد. قرارداد دوستی ایران و افغانستان هم در همین هنگام امضاء شد.

در اواسط سال 1302 قوام السلطنه به اتهام دسیسه علیه سردار سپه دستگیر و پس از مدت کوتاهی زندانی و سپس به اروپا تبعید شد. یعنی در زمان تغییر سلطنت از قاجار به پهلوی، قوام در اروپا به سر می برد. وی در سال 1307ش با وساطت برادرش وثوق الدوله به ایران بازگشت و در املاک خود در لاهیجان ماند.

نخست وزیری دوم قوام السلطنه و اقداماتش

حیات سیاسی دوم او زمانی بود که رضا شاه از ایران خارج شد. از مرداد سال ۱۳۲۱ خورشیدی تابه مدت شش ماه دوره دوم نخست وزیری احمد قوام در دوره پهلوی دوم بود و لقب حضرت اشرف نیز در این دوره به وی داده شد.

سومین دوره نخست وزیری قوام السلطنه

احمد قوام بار دیگر در 25 بهمن 1324 مأمور تشکیل کابینه شد. و دولتش تا آذر 1326 پا برجا بود. و شعارش اصلاحات داخلی بود. در روابط خارجی تلاش نمود با همراهی با دولت شوروی و با یاری گرفتن و کمک های دولت های آمریکا و بریتانیا زمینه های لازم را برای خروج نیروهای شوروی از شمال ایران فراهم کرده و مقامات شوروی را برای انجام اصلاحات داخلی و برقراری نظم و امنیت در کشور با خود هم رای ساخت. در این مدت قسمتی از خاک ایران مخصوصاً آذربایجان در اشغال نیروهای ارتش سرخ قرار داشت. رفع این مشکل و نیز مقابله با گسترش فعالیت های حزب توده و چپ گرایان در ایران، مهمترین اولویت قوام السلطنه در این دوره از نخست وزیری اش بود.

مذاکره قوام السلطنه و استالین

نخستین اولویت قوام السلطنه در سومین دوره نخست وزیری اش، خروج نیروهای شوروی و ارتش سرخ از شمال ایران بود. به همین علت در 29 بهمن 1324 قوام در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به مسکو رفت و در دوم اسفند با استالین مذاکرات مفصل و طولانی انجام داد.سفر قوام السلطنه به مسکو نزدیک بیست روز به طول انجامید.در پی مذاکرات قوام و استالین قوای ارتش سرخ پس از جنگ جهانی دوم از ایران خارج شدند.

قوام السلطنه و استالین

قوام السلطنه و فرقه دمکرات آذربایجان

فرقه دمکرات آذربایجان از عوارض و پیامدهای بجای مانده از دوره اشغال ایران توسط متفقین و حضور گسترده نیروهای نظامی و سیاسی شوروی در آذربایجان بود. با قدرت یافتن آن فرقه، شمال غربی ایران از کنترل دولت مرکزی خارج شده و نظامی فرقه به سمت تهران تا حوالی قزوین پیشروی کردند. برای جلوگیری از گسترش فعالیت فرقه دمکرات و نیز اعاده حاکمیت دولت مرکزی ایران بر آذربایجان، قوام السلطنه و حکومت وقت اقدامات گسترده داخلی و خارجی انجام دادند که در نتیجه این اقدامات، در آذرماه سال 1325، قوام السلطنه توانست با کمک همکاری دول بریتانیا و آمریکا مشکل آذربایجان را حل کند و در پی آن هم فرقه دموکرات آذربایجان متلاشی شد.

بیشتر بخوانید: قوام السلطنه معمار ملی کردن نفت

قوام السلطنه و حزب توده

احمد قوام یا قوام السلطنه در سومین دوره نخست وزیری اش برای نخستین بار وزیرانی کمونیست و توده ای به کابینه و دولتش وارد کرد. در این دوره با سیاست هایی که اتخاذ کرده بود موجب نزدیک شدن حزب توده و ورود بعضی از اعضای آن حزب به دولت او بود. کسانی مثل حسام لنکرانی در این دوره بود که مناصب دولتی گرفتند. قوام در اولین انتصابش، مظفر فیروز مخالف سرسخت شاه را به عنوان معاون سیاسی و پارلمانی خود برگزید.

چهارمین دوره نخست وزیری احمد قوام

در ۲۵ تیرماه ۱۳۳۱ خورشیدی پس از استعفای دکتر محمد مصدق از نخست وزیری، قوام السلطنه نخست وزیر شد اما به دلیل نارضایتی ها و با پرپایی تظاهرات گسترده منجر به کشته و مجروح شدن عده زیادی، شد که از آن به قیام 30 تیر سال 1331 یاد می شود. سرانجام پس از چهار روز نخست وزیری، احمد قوام استعفاء داد و دوباره دکتر مصدق زمام امور را در دست گرفت و در ۱۲ مرداد ماه همین سال بنا بر پیشنهاد وکلا، قانون خارج شدن اموال قوام السلطنه از مالکیت او از مجلس گذشت اما در ۲۹ خرداد ۱۳۳۳ خورشیدی قانون لغو قانون مصادره اموال احمد قوام به تصویب مجلس رسید و تمام اموالش به موجب قانون مزبور دوباره به او مسترد گردید.

احمد قوام در ۲۱ تیرماه سال ۱۳۳۴ خورشیدی در سن ۸۲ سالگی در تهران درگذشت و در مقبره خانوادگی خویش در قم به خاک سپرده شد.

اسناد جدید از قوام السلطنه

در مورد قوام السلطنه به اسناد زیر که شامل دوره های از زندگی وی هستند می توانید استناد نمایید.

چکیده سند: فهرست اسامی حکام و پیشکاران آنها و محل حکومت‎شان در سال 1281- محرم 1321ق
چکیده سند: گزارشی تشکیل کمیسیونی در وزارت جنگ برای اصلاحات نظامی در ایران و اسامی اعضاء کمیسیون/ 1330 ق/ 1290
چکیده سند: اعتراض احمد بهار به توقیف روزنامه اش « بهار » در مشهد به دستور والی آن ایالت/ 1337ق/ 1298
چکیده سند: نامه ای به نخست وزیر، قوام السلطنه، از طرف هیات معتمدین برزن 7 تهران/ 1325
چکیده سند: انتصاب مسعود ثابتی به دبیر اول نخست وزیر از سوی قوام السلطنه/ 1325
چکیده سند: انتصاب اشرافی به سمت وزیر پیشه و هنر از سوی نخست وزیر، قوام السلطنه/ 1325
چکیده سند: گزارشی از دیدار سفیر آمریکا با نخست وزیر، قوام السلطنه، و برگزاری ضیافتی از جانب سفیر/ 1325
چکیده سند: سرمقاله ای به قلم پیراسته خطاب به نخست وزیر، قوام السلطنه، پیرامون وضعیت سیاسی داخلی و اطرافیان وی/ 1325 (دو صفحه)
چکیده سند: خبر تشکیل قریب الوقوع حزب دمکرات ایران به رهبری نخست وزیر قوام السلطنه/ 1325
چکیده سند: اعلامیه نخست وزیر قوام السلطنه در خصوص قانون کار، کارگران و اتحادیه های کارگری/ 1325
چکیده سند: گزارشی از چگونگی مخالفت قوام السلطنه با تشکیل اتحادیه کارمندان بانک ملی ایران و نوشتن نامه ای در آن خصوص/ 1325
چکیده سند: قسمت هفتم از مقاله هایی با عنوان « اسرار وقایع سی تیر 1331»/ مرداد 1332 (سه صفحه)
چکیده سند: شایعاتی از علل تیره شدن روابط آیت الله کاشانی و دکتر مصدق/ مرداد 1332
چکیده سند: مقاله ای در نقد انتشار اخبار مجعول به منظور حمله به مخالفین دولت/ 1325 (دو صفحه)
چکیده سند: گزارشی از برگزاری جشن فارغ التحصیلی کلاس های کادر رهبری حزب دمکرات ایران در کاخ ییلاقی وزارت امور خارجه/ 1325
چکیده سند: خبر بازداشت سرلشگر کیکاوسی/ 1325
چکیده سند: مقاله ای با عنوان سخنی چند راجع به حزب دمکرات ایران/ 1325 ( دو صفحه)
چکیده سند: مقاله ای پیرامون انعکاس بین المللی اعتصاب کارگران شرکت نفت ایران و انگلیس در آبادان/ 1325 ( دو صفحه)
چکیده سند: سرمقاله ای با عناون مشکلات روزنامه نگاری/ 1325 (دو صفحه)
چکیده سند: گزارشی از آخرین وضعیت آزادی، حبس و بازداشت چند تن افسران عالیرتبه سابق قوای نظامی در آذربایجان/ 1325
چکیده سند: تکذیب خبر انتصاب امینی به مقام وزیر پیشه و هنر و تصدی آن مقام توسط آرامش/ 1325
چکیده سند: متن نامه خسرو قشقائی پیرامون الحاق ایل قشقائی به حزب دمکرات ایران/ 1325
چکیده سند: ملاقات تعدادی از دانشجویان با نخست وزیر پیرامون شایعه انحلال کوی دانشگاه/ 1325
چکیده سند: مقاله تحلیلی در مورد انتقاد به تشکیل حزب دمکرات ایران/ 1325
چکیده سند: برگزاری ضیافتی درکاخ ییلاقی وزارت امور خارجه، به افتخار رئیس بیمارستان شوروی در تهران از سوی نخست وزیر/ 1325
چکیده سند: برگزاری ضیافت نهار از سوی نخست وزیر به افتخار سفیر چین در باغ ییلاقی وزارت امور خارجه/ 1325
چکیده سند: گزارشی از ممانعت مدیر کل بانک ملی، ابتهاج، از تشکیل اتحادیه کارمندان در آنجا / 1325
چکیده سند: مقاله ای از عبدالرحمن فرامرزی در مورد انتخابات دوره پانزدهم مجلس شورای ملی/ 1325 ( دو صفحه)
چکیده سند: مقاله ای در باب اهمیت نفت در ایران و نقش آن در تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور/ 1325
چکیده سند: گزارشی از درگیری هواداران حزب توده و حزب دمکرات ایران با یکدیگر در تهران/ 1325

۲ دیدگاه برای “قوام السلطنه کیست | زندگینامه ، حیات سیاسی | اسناد جدید”

  1. سلام. شرایط عضویت در سایت سند ایران برای دانشجوها کمی گران هست لطفا اگر امکان دارید برای ما دانشجوها تخفیف بزارید یا حداقل تعداد دانلودها بیشتر شود.

    • سلام
      به مناسبت ایام نوروز کد تخفیف به اعضای ویژه هدیه داده می شود می توانید با یک بار خرید حق اشتراک یک کد تخفیف ۵۰ درصدی را از ما هدیه بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *