سخنان رضا شاه

رضا شاه از رجال بسیار بحث برانگیز تاریخ معاصر ایران است.یکی از بهترین منابع برای شناخت وی، سخنان رضا شاه است که ابعاد شخصیت وی را برای ما روشن تر می کند. رضا خان سردار سپه و سپس رضا شاه در طول دو دهه سوم اسفند 1299 تا شهریور 1320 در خلال فعالیت های سیاسی و نظامی و امور مربوط به سلطنت، به مناسبت های گوناگون سخنرانی هایی کرده و نظرات و افکار خود را در رابطه با موضوع های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزش و پرورش، مذهبی و دینی، و … گفته است. مجموعه آن سخنان و جملات رضا شاه تا جایی که بررسی شده، به عنوان یک مجموعه گردآوری نشده و در نتیجه بخش عمده و تقریبا تمامی آنها، در دسترس نبوده و به فراموشی سپرده شده اند.

پیشنهاد عضویت و خرید اشتراک در سند ایران
شما با عضویت ویژه و خرید اشتراک، می‌توانید به اسناد و مدارک بسیاری از جمله اسناد رضا پهلوی (رضا شاه) دسترسی کامل داشته باشید.

در حالی که برای شناخت و نیز برای یک قضاوتی که انطباق بیشتری با شخصیت و رفتار کردار فردی در چنان سطحی، فارغ از قضاوت ها و ارزش گذاری ها، می باید سخنان او و نکاتی که در رابطه با مسائل مختلف جامعه در طول زمان بیان کرده، مورد توجه قرار گیرند. در ذیل عنوان «سخنان رضا شاه» تلاش می شود متن سخنرانی های او در طول سال های 1299- 1320 ارائه شود. سخنان مذکور، به ویژه پس از آغاز سلطنت، توسط اشخاصی که در دفتر وی حضور داشتند تنظیم و نوع جملات از شفاهی به کتبی برگردانده و منتشر شده است.

علاوه بر اسناد یک منبع بسیار مهم دیگر در خصوص سخنان رضا شاه مصاحبه هایی است که توسط خبرنگاران با وی شده است. در این خصوص می توان کتابی که به عنوان «مصاحبه با تاریخ سازان عصر قاجار و مشروطیت» توسط مسعود کوهستانی نژاد گردآوری و تدوین شده است را معرفی کنیم. این کتاب توسط انتشارات پیام امروز در سال 1400 منتشر شده است. در این کتاب علاوه بر رضا شاه از سایر رجال هم مصاحبه های بسیار جالبی گردآوری شده است.

سخنان رضا شاه در مصاحبه هایش

در ادامه بخش کوتاهی از مصاحبه یک خبرنگار فرانسوی با سردار سپه در سال 1304 را می خوانیم:

«سردار سپه همان قسمی که چشمانش را بر روی قط نما دوخته بود، چند لحظه فکر کرد و بعدبا صدای خیلی آهسته گفت: ما تاکنون و همچنین بعد از این اقداماتی برای اصلاح وضع کشاورزان و دهقانان نموده ایم. فکر کرده ایم یک قسمت بزرگ از املاک خالصه دولتی را بین زارعین قسمت کنیم و به این ترتیب طبقه جدیدی از خرده مالکین پدید آوریم. اقداماتی برای از بین بردن امراض مسریه مواشی و حیوانت و مخصوصا گاوها که سرمایه اصلی زارعین ایرانی است، به عمل آمده حکومت برای اینکه زارعین بتوانند از بذر و اسباب ها و ماشین های زراعتی استفاده کنند، وسایلی به کار برده است…..» برای خواندن ادامه سخنان می توانید به کتاب زیر مراجعه نمایید.

مصاحبه

یک نمونه از سخنان رضا شاه در خصوص «لباس متحد الشکل» و «حضور زنان در مجلس به عنوان تماشاچی»- سال 1307

بیانات ملوکانه
امروز حسب ‎المعمول عده ای از آقایان نمایندگان مجلس شورای ملی حضور همایونی تشرف حاصل نمودند. اعلیحضرت همایونی در تایید فرمایشات سابق خودشان در باب مزایا و محسنات تغییر لباس و متحدالشکل شدن افراد مملکت بیانات مبسوطی ایراد فرموده و لزوم اتحاد لباس و کلاه را متذکر گردیده اند و مخصوصا فرموده اند آنهایی که هنوز لباس و کلاه خود را تغییر نداده اند خوبست زودتر اقدام نموده و این وظیفه ملی را انجام دهند.
یکی از نمایندگان حاضر استقبال عمومی را نسبت به تغییر کلاه و لباس و اجرای نیات ملوکانه به عرض همایونی رسانید و جشن مفصلی را که دیشب در بازار کفاش ها همین مناسبت گرفته بوده ‎اند به عرض می رساند.
اعلیحضرت همایونی جوابا اظهار فرمودند. تصور می کنید این یک چیز مهمی است در صورتی که وظیفه عموم افراد ملت من است که باید در خصوص توحید لباس سعی و جدیت نمایند و این یک کار فوق العاده نبوده است اگر منظورتان میل من باین اقدام می باشد من مکرر در این خصوص مفصلا نظریه خودم را متذکر و اظهار نموده ام والا این یک وظیفه عمومی است و ملیت و وطن‌‎دوستی هر فردی حکم می کند که در توحید شکل اقدام نمایند.
سپس اعلیحضرت همایونی فرموده اند از قراری که شنیده ام جمعی از نمایندگان مجلس پیشنهاد و طرحی تهیه کرده اند که در مجلس شورای ملی در محل تماشاچیان غرفه هم برای حضور نسوان تهیه شده و اجازه آنان در مجلس داده شود در صورتی که به نظر من این کار از اصلاحاتی به شمار نمی آید که نمایندگان مجلس می خواهند اقدام کنند برای اصلاحات مملکتی آقایان باید کارهای بهتری را انجام دهند و من به‌هیچ وجه این کار را در زمره اصلاحات ندانسته و تعقیب این موضوع را مقتضی و متناسب نمی دانم

نسبت به تصمیم کمیسیون تهیه تشریفات افتتاح مجلس که هفته گذشته در مجلس منعقد گردید اعلیحضرت همایونی شرحی تنقید فرموده و بیان داشته اند که من به هیچ وجه منتقد تهیه این تشریفات نیستم و بلکه عقیده دارم این گونه امور باید به طور خیلی ساده انجام پذیرد نه به این ترتیبی که کمیسیون راپورت کرده است و این تشریفاتی که کمیسیون در نظر گرفته است هیچ گاه موافق میل من نیست.

اسناد جدید از سخنان رضا شاه
چکیده سند: گزارشی از ملاقات چند تن از روحانیون با سردار سپه رئیس الوزراء و سخنان وی در مورد روحانیت- اسفند 1302
چکیده سند: گزارشی از برگزاری مراسمی در مدرسه نظام تهران با حضور نمایندگان کمیسیون مختلط نهضت ملی آذربایجان و رضا پهلوی، سردار سپه و سخنرانی نماینده نهضت و سردار سپه- آبان 1304
چکیده سند: سخنان رضا پهلوی- سردار سپه در دیدار با نمایندگان تجار و اصناف تهران پیرامون اصلاحات در ایران- آبان 1304
چکیده سند: سخنان رضا شاه خطاب به دانشجویان اعزامی به اروپا از طرف راه آهن/ 1308
چکیده سند: سخنان رضا شاه در مراسم دانشگاه افسری تهران در اول شهریور 1320

برای آگاهی از وضعیت هنرمندانی همچون میرزاده عشقی می توانید به پادکست ترور اشتباهی میرزاده عشقی در دوره رضاه که توسط مسعود کوهستانی نژاد بیان شده است مراجعه نمایید.

۲ دیدگاه برای “سخنان رضا شاه | اسناد جدید”

  1. بسیار مطلب و سند ارزشمندی است. پیشنهاد می کنم اگر همه سخنان یکجا در قالب یک فایل دانلودی ارائه بدهید خیلی بهتر باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *