کارتر

جیمی کارتر به عنوان سی و نهمین رئیس جمهور ایالات متحده از سال 1977 تا 1981 بر سرکار بود. وی در سال 2002 جایزه صلح نوبل را برای فعالیت های بشردوستانه خود در سراسر جهان دریافت. کرد. او بعداً به دیپلماسی و وکالت روی آورد و در سال 1982 مرکز کارتر را به همراه همسر فقیدش روزالین تأسیس کرد. به خاطر این تلاش‌ها، او در سال 2002 جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. کارتر نویسنده بیش از 30 کتاب است که آخرین آنها ایمان: سفری برای همه است. او از فوریه 2023 در بیمارستان بستری است.

مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری کارتر در سال 1976

کارتر که همیشه آینده نگر بود، جریان های سیاسی ملی دهه 1970 به این نتیجه رسید که دموکرات ها برای به دست آوردن مجدد ریاست جمهوری در سال 1976 به یک شخصیت میانه رو نیاز دارند. او با موضوعات میانه‌روی مانند کاهش ضایعات دولتی، متعادل کردن بودجه و افزایش کمک‌های دولت به فقرا مبارزه کرد.

ریاست جمهوری کارتر در سال 1977

کارتر در سال 1977 ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده گرفت و در ابتدا هم از محبوبیت بالایی برخوردار بود. اولویت اصلی داخلی کارتر شامل سیاست انرژی بود. با افزایش قیمت نفت، و پس از تحریم نفتی 1973، معتقد بود که درمان وابستگی ایالات متحده به نفت خارجی ضروری است. اگرچه کارتر موفق شد مصرف نفت خارجی را تا 8 درصد کاهش دهد و فروشگاه‌های اضطراری عظیم نفت و گاز طبیعی را توسعه دهد، انقلاب ایران در سال 1979 دوباره قیمت نفت را افزایش داد و به صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها منجر شد و دستاوردهای او را تحت الشعاع قرار داد.

سیاست خارجی کارتر

جیمی کارتر، رئیس جمهور ایالات متحده،مناخیم بگین، نخست وزیر اسرائیل و انور السادات، رئیس جمهور مصر، برای توافقنامه تاریخی کمپ دیوید در سپتامبر 1978 ملاقات کردند.سیاست خارجی وی حول محور وعده مبنی بر تبدیل حقوق بشر به یکی از دغدغه های اصلی در روابط ایالات متحده با سایر کشورها بود. او کمک های اقتصادی و نظامی به شیلی، السالوادور و نیکاراگوئه را در اعتراض به نقض حقوق بشر این رژیم ها به حالت تعلیق درآورد. اما مهمترین دستاورد کارتر در سیاست خارجی میانجیگری موفقیت آمیز او در توافقنامه کمپ دیوید 1978 بین اسرائیل و مصر بود که منجر به یک معاهده صلح تاریخی شد که در آن اسرائیل از شبه جزیره سینا خارج شد و دو طرف رسما دولت های یکدیگر را به رسمیت شناختند.

پیشنهاد خرید اشتراک اسناد سند ایران

شما با خرید اشتراک در سند ایران، می‌توانید به اسناد بسیاری از جمله اسناد جدید از
 جیمی کارتر در ایران دسترسی داشته باشید.

جیمی کارتر و شاه

کارتر در سال 1977 ( یعنی یک سال قبل از اینکه انقلاب ایران رخ بدهد و شاه ایران را ترک کند)در سفری به تهران با شاه ایران دیدار می کند. رئیس‌ جمهور آمریکا از ضیافت شامی که شاه به افتخار او ترتیب داده بود ، شرکت می کند. و طی سخنانی ایران را «جزیره ثبات در یکی از ناآرام‌ترین مناطق جهان» می نامد.در طول هشت سال قبل از ریاست جمهوریش، رئیس جمهور ریچارد نیکسون و مشاور سیاست خارجی او، هنری کیسینجر، یک رابطه منحصر به فرد و بی سابقه با ایران ایجاد کرده بودند و ایران به عنوان بخشی از سیاست «ستون دوقلو»، شاه به عنوان حافظ اصلی منافع ایالات متحده در خلیج فارس معرفی شد. (عربستان سعودی ستون دیگر بود.) در عوض، شاه اجازه داشت هر فناوری نظامی غیرهسته ای ایالات متحده را که می خواهد خریداری کند.

کارتر در ایران

جیمی کارتر و فرح

فرح پهلوی علاوه بر اینکه در سفر کارتر به ایران شاه را همراهی می کرد در سفرهایی هم که خود به ایالات متحده داشت دیدارهای جداگانه ای با کارتر داشت. جهت اطلاع از این موضوع به سند زیر مراجعه نمایید.

چکیده سند: عکسی از دیدار فرح پهلوی و جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا/ مهر 1356

برای دستیابی به اسناد جدید در ارتباط با کارتر، سیاست خارجی و روابط وی با ایران می توانید به اسناد جدیدی که از وی در سند ایران منتشر می شود در ذیل آمده است و در حال بروز رسانی می باشد مراجعه نمایید.

اسناد جدید از جیمی کارتر در ایران

چکیده سند: مقاله ای از نشریات خارجی پیرامون تحلیل سفر دوره ای رئیس جمهوری آمریکا به کشورهای جهان از جمله ایران/ 1356
چکیده سند: متن مصاحبه مطبوعاتی جیمی کارتر رئیس جمهوری آمریکا در خصوص وضعیت صلح خاورمیانه/ 1356
چکیده سند: مقاله ای از جیمی کارتر با عنوان من به آینده حقوق بشر امیدوار هستم/ 1356
چکیده سند: خبر مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا پیرامون سفر جیمی کارتر به ایران/ 1356
چکیده سند: خبر سفر جیمی کارتر رئیس جمهوری آمریکا به ایران و انعکاس بین المللی آن/ 1356 (سه صفحه)
چکیده سند: عکسی از دیدار جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا با عبدالحلیم خدام وزیر خارجه سوریه در کاخ سفید/ 1356
چکیده سند: متن مقاله ای با عنوان مصلحت گرائی کارتر در زمینه حقوق بشر/ 1356
چکیده سند: متن سخنرانی جیمی کارتر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و پشتیبانیش از حقوق فلسطینی ها و حقوق بشر/ 1356
چکیده سند: مقاله ای از هنری کیسینجر در مورد سیاست خارجی کارتر و آمریکا/ 1356
چکیده سند: گزارش وزارت امور خارجه پیرامون تلاش های کشورهای صنعتی در شکست کنفرانس همکاری اقتصادی بین المللی با اشاره به سفر جیمی کارتر به ایران/ 1356
چکیده سند: گزارشی از دیدار وزاری خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک/ 1356
چکیده سند: گزارشی از وجود تغییر روش دولت آمریکا پیرامون فروش هواپیماهای آواکس به ایران/ 1356
برای ادامه تحقیقات خود در رابطه با جیمی کارتر به این اسناد استناد نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *